Brand event
Relatiemarketing

Brand Event | 200 gasten | externe locatie

Hoe zorg je dat een brand event een belangrijke bijdrage levert aan het behalen van gestelde doelstellingen en ambities van de organisatie? Voor deze uitdaging stond Vereniging Eigen Huis toen zij de Eigen Huis Challenge bedachten. Het idee: een competitie houden voor innovatieve ondernemers en start-ups voor het bedenken van hét beste en meest innovatieve domotica-idee voor huiseigenaren. Het idee van de challenge sloot goed aan bij de belevingswereld van de doelgroep.

 

Samen met onze opdrachtgever bedachten we een eventconcept met een campagnematige aanpak en organiseerden we een brand event, waarbij uiteindelijk de 690.000 leden van Vereniging Eigen Huis bereikt werden.

 

Fotografie event Startup Challenge: Ruud van der Graaf

De campagnematige aanpak heeft geresulteerd in het bereiken en betrekken van alle relevante stakeholders en het behalen van de doelstelling(en) en ambities.

Werkgroep | Verening Eigen Huis

Brand event met een ‘innovatieve challenge’

De geschiedenis leert dat een revolutionair nieuw product niet zomaar zijn weg naar de consument vindt. Tijdens de zoektocht naar kleine bedrijven die een innovatief product of dienst voor huiseigenaren hadden ontwikkeld, benaderde Vereniging Eigen Huis ons met de opdracht mee te denken over een event in lijn met dé Startup Challenge die de basis was voor deze competitie. Een competitie voor innovatieve ondernemers & start-ups. De hoofdprijs bestond uit 58.000 euro aan publiciteit in media van Vereniging Eigen Huis.

Wat de Eigen Huis Challenge anders maakte dan andere competities, is dat de kracht van de achterban (690.000 leden) benut werd. Want wie weet nu beter waar huiseigenaren behoefte aan hebben, dan de huiseigenaren zelf? Dat was dan ook de reden dat deze huiseigenaren betrokken werden bij de selectie van hét beste nieuwe domotica-initiatief. Zo konden leden interactief stemmen op de ideeën waar ze thuis echt iets aan dachten te hebben. Zo kan een briljant plan kans krijgen om te groeien zodat het levensvatbaar wordt. De volggroep werd geïnspireerd en er werd draagvlak gecreëerd.

Brand event waarbij woningbezitters en jury de winnaar kozen

Uiteindelijk schreven vierenvijftig bedrijven zich in voor de Eigen Huis Startup Challenge. Na de inschrijfperiode werden alle inzendingen beoordeeld door een panel van experts op het gebied van innovatie en domotica en werd een shortlist opgesteld van zeven start-ups. Hierna konden de genomineerden zich online presenteren aan de leden van Verenging Eigen Huis. Ruim 22.000 leden brachten hun stem uit en zo werden uiteindelijk de drie finalisten bepaald.

Defabrique in Utrecht vormde het decor voor de finale. Op deze plek, waar innovatie en historie hand in hand gaan, kon iedereen de inspiratie de vrije loop laten. Na een welkomsthapje en -drankje en een korte introductie, konden de drie genomineerden hun innovatieve idee pitchen. Een jury van experts luisterde, stelde vragen en beoordeelde de concepten. Terwijl zij in beraad gingen, werden de aanwezige gasten getrakteerd op een interactieve, innovatieve presentatie van trendwatcher Adjiedj Bakas. Eindelijk was daarna het moment daar. Onderbouwd door een volledig juryrapport werd de winnaar van de Eigen Huis Challenge uitgeroepen: HomeWizard huisautomatisering.

Brand event; de brug tussen commerciële boodschap en persoonlijke beleving

Denk bij het organiseren van een brand event, of relatiemarketingevent goed na over wat de organisatie wil bereiken en wie zij wil zijn. Een goed eventconcept is het manifest voor wat de organisatie is, wie zij wil zijn en weerspiegelt waarvoor de organisatie staat in de wereld van vandaag en morgen. Bedrijven en organisaties weten dat ze op meerdere vlakken (crossmediaal) iets kunnen doen om mensen aan hun merk te verbinden. Een mooie ontwikkeling echter is dat steeds meer organisaties de kracht van live (h)erkennen en events zien als een krachtig middel om mensen écht te raken met een boodschap en/of (merk)verhaal. Zelden stond een evenement zo in de kern van de marketingmix. Steeds vaker staan evenementen aan de basis van de marketingstrategie.

Ook meer uit je eerstvolgende evenement halen?
Download dan ons visiedocument vol met praktische tips, kennis, ervaring en een compleet stappenplan.

Ga naar visiedocument
image

Visiedocument de kracht van l!ve