Jubileum
evenement

Bekijk eventvideo

Jubileumevenement | 700 bezoekers | Eigen terrein

 

Creating the future today
Stel je krijgt als opdracht: bedenk en organiseer een eventconcept voor ons 50-jarig jubileum. Creëer een beleving voor alle genodigden waarbij emotie, waardering, trots en het familiegevoel maximaal ervaren worden. Hoe pak je zo’n jubileumevenement aan?

 

Het team van MarQuis evenementen nam de uitdaging aan en kwam met een spraakmakend eventconcept voor het bedrijfsjubileum van Heinen & Hopman. Het werd een volledig op maat gemaakt jubileumevenement georganiseerd op eigen terrein. De genodigden zagen onmiskenbaar de handtekening en het vertrouwde gevoel van Heinen & Hopman terug en werden ondertussen verrast door onverwachte elementen en details.

 

Heinen & Hopman is bij uitstek een bedrijf waar het vandaag over de ontwikkelingen van morgen gaat. Hierbij hoorde een jubileumevenement dat tot de verbeelding sprak: “Creating the future today”

Topfeest van een topbedrijf bij een topbedrijf. In één woord: subliem!

Namens gehele directie-familie | Heinen & Hopman

Een jubileumevenement organiseren met een verhaal

Belangrijk voor de opdrachtgever was dat het eigen verhaal (DNA) van Heinen & Hopman in zoveel mogelijk elementen en details doorvertaald werd. Grootsheid zit ‘m vaak in het kleine. Details maken het event. Een succesvolle ‘kapstok’ ligt in het verlengde van de corporate story, de doelstelling(en) en ambities van de organisatie en past in de belevingswereld van de doelgroep(en).

Een volledig geïntegreerd communicatietraject zorgde ervoor dat het verhaal al in een vroeg stadium geladen werd. Een op maat gemaakt jubileumlogo en animatie, gecombineerd met een countdown getoond op grote schermen in de organisatie, zorgde in het voortraject al voor de nodige reuring. Het verhaal kwam tot leven.

Middels diverse mediakanalen werd het verhaal in verschillende fasen verder uitgerold. Het verhaal werd tijdens het jubileumevent doorvertaald en verankerd middels de inzet van de meest uiteenlopende vormen van live entertainment op maat. Alle componenten met betrekking tot het eventconcept samen vormden zo één synergetisch geheel en vertelden het verhaal wat paste binnen de belevingswereld van de doelgroep.

Binnen enkele dagen na afloop van het jubileumevenement konden alle genodigden de foto’s én een exclusieve aftermovie bekijken. De spectaculaire aftermovie zorgde uiteindelijk voor een heuse ‘doorvertelfactor.’ Niet alleen intern, maar ook extern werd de video veelvuldig en vol trots gedeeld. Nog lang werd er gesproken (onder andere in diverse media) over deze mijlpaal van dit bedrijf.

Jubileumevenement op eigen terrein

Onze opdrachtgever had heel goed door dat een jubileumevenement organiseren op eigen terrein volledig buiten de WKR valt en financiële voordelen oplevert. De WKR-regeling is dan uiteindelijk ook doorslaggevend geweest om het jubileumevenement op eigen terrein te organiseren. Naast financiële voordelen was de factor beleving ook een essentieel onderdeel van dit eventconcept.

Uit ervaring weten we dat pijlers als saamhorigheid, waardering en trots tijdens een event op het eigen terrein (nog) sterker voelbaar zijn en beleefd worden. Een event op eigen terrein geeft een extra dimensie, het zorgt in de meeste gevallen voor een WOW-effect. Men vindt het vaak bijzonder de eigen werkplek te zien transformeren naar een eventlocatie.

Het lege parkeerterrein van de medewerkers transformeren naar een compleet ingerichte eventaccommodatie heeft vier dagen in beslag genomen. Tijdens deze fase is gedacht aan een alternatief parkeerplan en werd rekening gehouden met het laden en lossen van vrachtverkeer. Een event op eigen terrein moet zo min mogelijk overlast opleveren voor de dagelijkse gang van zaken. Strakke logistieke planning, opbouwdraaiboeken en uiteraard de benodigde risico-inventarisaties en veiligheidsplannen, zowel voor de op- en afbouw zijn kritische succesfactoren.

Benieuwd naar hoe een dergelijk (opbouw)proces verloopt? Bekijk de eventvideo waarin een ‘time lapse’ van een 4-daagse opbouw wordt getoond voor dit jubileumevenement op eigen terrein.

Een jubileumevenement is meer dan een event

Wij geloven dat een jubileumevenement al start voor het begin en niet stopt aan het eind. Om meer uit een event te halen, voor tijdens en na, pleiten we dan ook graag voor een inzet van een veelzijdig (live) communicatietraject. Bij het organiseren van het bedrijfsjubileum voor Heinen & Hopman hebben we het bewijs kunnen leveren wat de kracht is van een dergelijk traject. Het event is niet slechts één momentopname, of een medium waarmee boodschappen ‘geforceerd’ uitgezonden moeten worden.

Events, in dit geval het jubileumevent, zijn een krachtig middel dat mensen live bij elkaar brengt, verhalen tot leven brengt en mensen in beweging zet. In dit geval heeft onze opdrachtgever het jubileum aangegrepen om het ‘wij-gevoel’ te versterken en mensen (opnieuw) te verbinden met de kern én de toekomst van de organisatie. Daarnaast heeft het de emotie, warmte en de menselijke factor van de organisatie laten zien.

Spraakmakend jubileumevenement

Inzet van diverse vormen van entertainment (op maat), topartiesten, een breed scala aan exclusieve culinaire hoogstandjes en ‘live cooking’, maakte dit jubileumevent spraakmakend. De persoonlijke touch kwam onder andere terug in het kleurgebruik van de inrichting, de persoonlijke ontvangst door de Juffertjes in ’t Groen en een op maat gemaakte openingsshow.

Letterlijk aan alle details was gedacht, van origineel jubileumlied, een jubileumlogo op de kleding van de cateraars en de servetten tot de inzet van stijlvolle serveersters, die de gasten de gehele avond van Sonnema Beerenburg (hét lokale drankje) voorzagen. Nog maar gezwegen over de afsluitact van dit event: ‘het geheime wapen van MarQuis’.

 

‘Het geheime wapen van MarQuis’

Gezien de doelstelling(en) van de organisatie, de doelgroep en het soort event is gekozen voor een spectaculaire afsluiting. Gebruikelijk is het niet, maar spraakmakend zeker wel. Een DJ of DJ in combinatie met MC als afsluiting van een event. Dit geheime wapen zet MarQuis evenementen graag, maar ook steeds meer in, voornamelijk bij de corporate festivals.

Je ziet dat ook in het ‘corporate landschap’ een duidelijke ontwikkeling gaande is wat betreft de soorten evenementen en de invulling (wensen/behoefte) van deze evenementen. Overigens is hier een logische verklaring voor. De nieuwe generatie, opgegroeid met grote festivals, stroomt langzaamaan het bedrijfsleven in. Wil je aansluiting vinden bij deze sterk groeiende doelgroep dan is het zaak om hier op in te spelen. Dit jubileumevenement is hier een goed voorbeeld van. Een groot deel van deze doelgroep was namelijk in verhouding relatief jonger. Reden dus dat gekozen is voor een DJ in combinatie met MC als spectaculaire afsluiting. Ons team weet wat de heren in huis hebben en staan er zelf ook telkens weer versteld van wat voor effect en impact dit heeft op een corporate event.

Benieuwd naar de formatie van ‘het geheime wapen van MarQuis?’

Ga dan naar ons VIP platform voor het volledige interview

 

Ga voor de juiste expertise én de klik

In de meeste gevallen vraagt een jubileumevenement om grondige voorbereidingen waarbij meer aspecten om de hoek komen kijken dan je mogelijk verwacht. De kleinste details zijn altijd van belang voor het al dan niet slagen van het jubileum. Een eventconcept bedenken, ontwikkelen en  produceren voor een bedrijfsjubileum vraagt het nodige organisatietalent. Vaardigheden als plannen, strategie, budgetbewaking, kennis, ervaring en verantwoordelijkheden zijn essentieel voor een succesvol jubileumevent. Voor een project met een dergelijke omvang leert de ervaring dat vaak gekozen wordt om een organisatiecomité (intern projectteam) samen te stellen en de samenwerking aan te gaan met een extern evenementenbureau. Ga altijd voor de juiste expertise én de klik.

Bovenstaande case toont een eenmalig (groot) jubileumevenement waarbij trots, waardering en saamhorigheid de belangrijkste pijlers waren. Echter kan een bedrijfsjubileum ook het uitgelezen moment zijn om de organisatie opnieuw onder de aandacht te brengen bij diverse doelgroepen. ‘Marketing door de inzet van events.’

Een goed en inspirerend voorbeeld hiervan is onze case van opdrachtgever WSD. Het toont een lange termijnsamenwerking tijdens het gehele jubileumjaar, waarbij het bedrijfsjubileum strategisch wordt ingezet als het ultieme live communicatiemiddel in het verlengde van een marketingcommunicatiestrategie.

 

Ook een succesvol en spraakmakend jubileumevenement organiseren?
Download ons magazine vol met praktische tips, kennis, ervaring, event cases en opdrachtgevers aan het woord. Verfijn hiermee je vaardigheden en breid je keuzemogelijkheden uit.

Ga naar magazine
image

Jubileum magazine MarQizine