Personeelsfeest organiseren

7 stappen en tips!

Wij hebben er jaren over gedaan een aantal inzichten te verwerven, die we op het punt staan met jou te delen. Waarom?

 

Omdat we weten dat jij keihard werkt en we het je gunnen om iets geweldigs neer te zetten. Ga rustig zitten en ontspan. Hier komt het stappenplan ‘organiseren van een personeelsfeest’:

Een personeelsfeest is een investering in het belangrijkste kapitaal van de organisatie, namelijk: de mensen

Team MarQuis evenementen

Saamhorigheid, trots en waardering is waar het om gaat

Je gaat een personeelsfeest organiseren omdat je weet wat het benadrukken van waardering, saamhorigheid en trots voor de medewerkers (en dus de organisatie) kan opleveren. Je wilt dat het een spraakmakend en onvergetelijk evenement gaat worden. De proloog van ons stappenplan van het organiseren van een personeelsfeest is een belangrijke:

We geloven niet in eenheidsworst!
Hier ga jij namelijk het verschil niet mee maken. Voor elk evenement geldt: maatwerk is de standaard.

7 stappen en tips voor het succesvol organiseren van je personeelsfeest:

Stap 1:
Jij weet waarom je dit personeelsfeest wilt organiseren en je moet ervoor zorgen dat je dat intern duidelijk communiceert. Het begint namelijk allemaal met mindset, aanvaarding en draagvlak. Onderschat dit niet.

Stap 2:
Je evenement is niet op zichzelf staand, maar moet onderdeel zijn van een groter geheel. Het vraagt om een allesomvattende aanpak. Door nieuwe ontwikkelingen, zoals social media, is er steeds meer mogelijk om een uitgebreide ervaring rondom het personeelsfeest te creëren. De blijvende indruk die je achterlaat bij de doelgroep, noemen wij de doorvertelfactor. Denk dus vooral ook goed na over het voor- en natraject.

Stap 3:
Essentieel is het dat je weet: a) bij wie je iets wilt bereiken b) wat je wilt bereiken.
Met andere woorden wie is de doelgroep en wat wil die doelgroep? Het effect en de impact die je met je evenement beoogt, hangen af van een goede voorkennis hierover.

Stap 4:
Wees ‘smart’; indien wenselijk kunnen ook aan een personeelsfeest doelstellingen gekoppeld worden. Maak duidelijk onderscheid tussen harde en zachte doelen. Harde, meetbare, doelen zijn bijvoorbeeld: het meten van medewerkers-tevredenheid. Bij zachte doelen moet je denken aan het verhogen van de collegialiteit en het enthousiasme waarmee je gasten huiswaarts zullen keren.

Stap 5:
Bedenk een herkenbare kapstok waaraan het evenement wordt opgehangen. Het vraagt om veel creatief vermogen, maar het is juist dit onderdeel waarmee je het evenement uniek en spraakmakend kunt maken. En dus de doorvertelfactor creëren.

Stap 6:
Zorg dat je zeker weet wat het te besteden budget is. Binnen dit kader zoek je de leukste en beste mogelijkheden voor je evenement.

Stap 7:
Evalueer, leer en implementeer. Trek relevante conclusies na het personeelsfeest, die richtinggevend zijn voor het bijsturen van toekomstige evenementen.

Alle bovengenoemde stappen worden uitgebreid behandeld in ons visiedocument. Blader er eens door heen. Zo haal jij meer uit je eerstvolgende personeelsfeest.

PS; ‘Grootsheid zit ‘m vooral vaak in het kleine!’

Een vrijblijvende brainstormsessie plannen?

Stuur ons een berichtje