Bedrijfsfeest organiseren

Waarom zou je een bedrijfsfeest organiseren?

Een bedrijfsfeest organiseren voor het personeel en genodigden kost tijd, geld en moeite. Uiteindelijk levert het je bedrijf niks op, dus je kunt het net zo goed achterwege laten, toch? Mis!

 

Besef dat kennis, ervaring, inzet, creativiteit en betrokkenheid van werknemers het belangrijkste kapitaal is voor een organisatie.

Team MarQuis evenementen

Bedrijfsfeest: extern winnen is intern beginnen

Wanneer je investeert in je medewerkers, verhoogt dat hun tevredenheid. Logisch. En tevreden personeel leidt tot een hogere klanttevredenheid, wat uiteindelijk de financiële prestaties van de organisatie verhoogt tot wel 42%! Dit zuigen we niet uit onze duim, maar bewijst een recent onderzoek aan de Harvard School of Business (bron: Yellow). Nog een onderzoek waar de cijfers niet om liegen: bij bedrijven met gelukkige werknemers is er 35% minder ziekteverzuim (bron: Ernst Jobsome).

Meer dan een lolletje!

Blije, betrokken werknemers zijn essentieel voor een gezonde onderneming; zoveel is duidelijk. Een personeelsfeest organiseren waarbij de mensen in de watten worden gelegd, is daarom meer dan een lolletje. Het zou deel uit moeten maken van de bedrijfsstrategie.

Trots, waardering en saamhorigheid benadrukken

Een bedrijf kan zich alleen ontwikkelen wanneer het in staat is mensen blijvend aan zich te binden. Mensen hebben identiteit nodig en willen graag ergens onderdeel van zijn. Een sterk merk begint daarom altijd van binnenuit; met het succesverhaal en de drijfveren van de oprichters. Een goed merkverhaal geeft betekenis en richting. Het schept de eenheid waarmee mensen graag geassocieerd worden. Daaruit ontstaan trots en saamhorigheid.

Met bovenstaande inzichten begrijp je, dat wanneer de organisatie van een personeelsfeest in het verlengde ligt van het verhaal van het bedrijf en haar mensen, saamhorigheid en trots, de volgende (stiekem veelgehoorde) zin als een tang op een varken slaat:

‘Daar hebben we geen budget voor’
Wanneer een succesvol, spraakmakend bedrijfsfeest dus (in)direct een positief resultaat heeft op de financiële prestaties van een organisatie, is het geen loze kostenpost maar een goede investering. Een investering in het belangrijkste kapitaal van het bedrijf: in jou, de mensen, de medewerkers. Wil je een personeelsfeest organiseren? Als je het doet, doe het dan goed. Zorg voor budget. De prijs zou pas te hoog zijn, wanneer de waarde te laag was.

Spread the word!

Gebruik deze wetenschap en mindset om intern draagvlak te creëren voor de organisatie van het eerstvolgende onvergetelijke personeelsfeest van jouw bedrijf. Geloof me, uiteindelijk word jij daarmee de held(in) van de dag!

Suf moetje

Heb je niet het budget om jaarlijks een spraakmakend en onvergetelijk evenement organiseren en kies je daarom jaar na jaar voor een borrel in de bedrijfskantine, een barbecue op de parkeerplaats of een avondje bowlen? Best gezellig maar ook een beetje suf en niet meer van deze tijd. Mee eens? Neem een voorbeeld aan wat veel van onze opdrachtgevers doen. In plaats van het jaarlijkse moetje, pakken ze eens in de twee à drie jaar flink uit.

Waarom jaarlijks?

Zo’n sprankelend hoogtepunt is veel effectiever! Medewerkers kijken ernaar uit wanneer ze weten dat kosten noch moeite wordt gespaard en de opkomst groeit tot vaak 100%. Door het budget op te sparen, kan er meer aandacht besteed worden om trots, waardering en saamhorigheid te benadrukken tijdens het feest. Het resulteert in een evenement dat waardevol is. Een waardevol evenement is betekenisvol. Het heeft impact op de mensen, dus de organisatie, en inspireert dusdanig, dat er nog lang over wordt nagepraat.

Ik hoor je denken: ‘Helder, maar hoe pak ik zoiets aan?’

Lees dan deze blog: 7 stappen en tips voor het organiseren van een personeelsfeest

Bedrijfsfeest organiseren? Blader dan eens door ons visiedocument.

Download visiedocument
image