Zakelijk
evenement

Zakelijk evenement organiseren?

Zakelijk evenement organiseren en inzetten voor het opbouwen, behouden en verdiepen van klantrelaties? Jazeker! Een duurzame relatie met je klanten is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Evenementen zijn een krachtig middel om de relatie met relevante stakeholders te onderhouden en te verdiepen. Internet en sociale media maken juist dat de kracht én impact van live steeds meer toeneemt.

 

Klantendagen, relatiedagen, open dagen; dit zijn het soort zakelijke evenementen, die bruggen slaan van de organisatie naar de buitenwereld én omgekeerd. Het betrekt mensen bij de kern en de toekomst van de organisatie. Klantrelaties worden echte ambassadeurs en worden zo promotors voor de organisatie.

 

Maar hoe zet je een zakelijk evenement succesvol in, zodat je van je klantrelaties echte ambassadeurs maakt?

De kracht van l!ve is waar de wereld van strategie, 
emotie en beleving samenkomen. Beleven is beter dan beloven!

Team marQuis evenementen

Zakelijke evenementen; ‘beleven is beter dan beloven
!’

Juist de opkomst van internet en dan met name sociale media heeft ertoe geleid dat het voor bedrijven en organisaties essentieel is om duurzame relaties aan te gaan met klanten. Klantloyaliteit is een onderwerp dat vandaag de dag hoog in het vaandel staat en speciale aandacht verdient. Winnende organisaties van de toekomst zijn uitstekende relatiebouwers. 
Het zijn de organisaties die het vermogen hebben om mensen te verbinden, te versterken en te verrijken.

Het inzetten van live-communicatie (evenementen) als onderdeel van een volwaardige marketingstrategie speelt hierbij een belangrijke rol. Beleven is beter dan beloven dekt hier de lading. Dit vraagt om strategisch en campagnebreed denken.

Weet wat je bij wie wil bereiken

Als onderdeel van een totale marketingcommunicatiestrategie zijn zakelijke evenementen de ‘piekmomenten’ waarin nieuwe lading gegeven kan worden aan klantrelaties. Maar wie en op welke wijze wil de organisatie (eigenlijk) bereiken? Wat is de te communiceren boodschap en/of verhaal wat je als organisatie/merk wil én kan vertellen?

Het beter je weet wat je bij wie wil bereiken, hoe beter relevante content en het uiteindelijke eventconcept bedacht en ontwikkeld kan worden. Een succesvol zakelijk evenement ligt namelijk in lijn met het DNA van de organisatie én sluit volledig aan binnen de belevingswereld van de doelgroep(en).

Weten welke stappen we samen met onze opdrachtgevers doorlopen om uiteindelijk meer te halen uit een zakelijk evenement? Download dan hier ons visiedocument.

Een gedegen analyse, brainstormsessies en creatieve workshops

Zakelijke evenementen krijgen meer betekenis als ze onderdeel uitmaken van een grotere strategische boodschap. Door gezamenlijk bestaande denkbeelden te toetsen aan de werkelijkheid en soms oude vastgeroeste patronen overboord te zetten, leiden onze inspirerende sessie altijd tot betekenisvolle inzichten. Het (uiteindelijke) briefingsdocument geeft zo naast reguliere zaken, de uiteindelijke handvatten en antwoorden voor het te ontwikkelen eventconcept.

Het effect & impact aantonen van zakelijke evenementen

Om meer zicht te krijgen of de inzet van evenementen uiteindelijk tot een positieve return on investment (ROI) zal leiden, zullen doelstellingen naar waarde moeten worden vertaald. Het specifiek maken van wat bij wie te bereiken én wanneer (smart doelstellingen) vereist gezamenlijke focus; in eerste instantie op de soort doelstellingen en vervolgens op de kwantificering ervan.

Belangrijk om te weten is dat return on investment aanzienlijk verder gaat dan (alleen) het meten van de resultaten van evenementen, het draait vooral om het creëren van resultaten via evenementen! Het hoogst haalbare wordt behaald door te focussen op inhoud, interactiviteit, (merk)beleving en creatieve ideeën.

Niet alleen tijdens, maar ook voor én na een event is veel mogelijk

Niet wat we communiceren, maar hoe we communiceren is doorslaggevend. Zie een zakelijk evenement niet slechts als één momentopname, of een medium waarmee boodschappen ‘geforceerd’ uitgezonden moeten worden. Niet alleen tijdens, maar voor en na is veel mogelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een de inzet van een veelzijdig communicatietraject rondom je evenement. Doe je dit op de juiste manier dan betrek je mensen, in een vroeg stadium, bij de kern en de toekomst van de organisatie.

Bring your (brand) story l!ve

25 jaar ervaring heeft ons laten zien dat zakelijke evenementen met een verhalend vermogen resulteren in evenementen met een extra dimensie, het geeft meer betekenis. Het verhaal (corporate story) vertelt wie de organisatie is , hoe het zo geworden is en waar het naar op weg gaat. Een succesvolle ‘kapstok’ ligt in het verlengde van de corporate story, de doelstelling(en) en ambities van de organisatie en past in de belevingswereld van de doelgroep.

Het creëren van een herkenbare ‘kapstok’ waaraan een evenement wordt opgehangen is een van de moeilijkste onderdelen bij de ontwikkeling van een eventconcept. Het vraagt om veel creatief vermogen om hier op originele wijze de juiste vertaalslag voor te maken. Maar het is juist dit onderdeel waarin de mogelijkheid te vinden is om een uniek en onderscheidend eventconcept te ontwikkelen. Belangrijke aspecten voor het ontwerpen en vertalen van het verhaal en (merk)beleving:

  • Stel bij het (event)ontwerp de belevingswereld van de doelgroep(en) altijd centraal;
  • Streef naar waardecreatie voor de doelgroep(en);
  • Van belang is dat het verhaal urgent en relevant is;
  • Zorg dat het verhaal aantrekkelijk, exclusief en onderscheidend is;
  • Zorg dat het verhaal authentiek en geloofwaardig is.
  • Betrek klantrelaties (interviews/onderzoek) bij het ontwikkelen van de corporate story, dit geeft vaak interessante (objectieve) inzichten;

 

Marketing door de inzet van evenementen

Winnende organisaties van de toekomst zijn uitstekende relatiebouwers. Hier komt marketing door de inzet van evenementen om de hoek kijken. Echter koste wat het kost ‘eventmarketing’ inzetten heeft weinig zin. Bedenk goed wat je bij wie wil bereiken en op welke wijze.

Uiteraard is het belangrijk dat er draagvlak is in de organisatie én dat collega’s de juiste mindset hebben voor het inzetten van marketing door de inzet van evenementen. In ons visiedocument geven we 10 goede redenen om evenementen in te zetten die bijdragen aan het behalen van de ambities en doelstellingen van de organisatie.

Ook jouw organisatie ‘future-proof’ maken door de inzet van een evenement?

Er is veel mogelijk! Een evenement is het enige marketingmiddel dat op alle zintuigen in kan spelen om de doelgroep te overtuigen. Als je alle mogelijkheden juist inzet kun je uiterst efficiënt, krachtig en met impact communiceren. Dit is de kracht van l!ve.

Specifieke vragen, wensen, eisen of heb je (samen met collega’s) een échte uitdaging? Laat het ons hier weten. Onze creatieve professionals helpen je altijd verder!

Zakelijk evenement inzetten om de organisatie, het merk en de mensen naar een hoger plan te tillen? Download dan ons visiedocument.

Ga naar visiedocument
image

Visiedocument de kracht van l!ve