Jubileum organiseren:

Ontkurk de campagne!

Gefeliciteerd! Jouw bedrijf heeft een streepje voor op alle starters, jonge honden en veelbelovende beginners. Je hebt echt iets te vieren, namelijk het bewijs dat je je al die jaren staande hebt weten te houden. Dat alleen al geeft je een aura van betrouwbaarheid. Je doet ertoe.

 

Of het nou je 5, 25 of 100-jarig jubileum is; je hebt geschiedenis geschreven. Een jubileum organiseren biedt daardoor handvatten om je organisatie flink in de schijnwerpers te plaatsen.

Hoe maak je een jubileum echt onvergetelijk? Een vraag die regelmatig aan mij wordt gesteld.

Wendy van de Beurcht | Eventprofessional

Een jubileum dat de organisatie naar een hoger plan tilt

Kun je een jubileumjaar inzetten om je organisatie, het merk en de mensen naar een hoger plan te tillen? Jazeker! Naast de terugblik op een rijke historie, is dit het moment om:

  1. De toon te zetten voor de toekomst;
  2. Partners, stakeholders en klanten te laten zien wie je bent en wat je doet;
  3. Je corporate story, doelstellingen en ambities een plaats in de spotlights te geven;
  4. Je medewerkers het trotse gevoel te geven dat ze deel uitmaken van een bijzondere organisatie

Stappenplan jubileum organiseren

Haal uit deze feestelijke gebeurtenis daarom meer dan een dagje feest en zet een campagne in. Wil je een jubileum organiseren, check onderstaand stappenplan met onze jubileum checklist.

Jubileum organiseren: bedenk een strategie

Wie wil je bereiken en hoe? Je medewerkers, die toch het meest belangrijke kapitaal van je organisatie vormen, een hernieuwd gevoel van eenheid geven? Je klanten met hun neus op jouw bewonderenswaardige feiten en saamhorige organisatie drukken? Stakeholders, nieuwe partners, andere doelgroepen? Weet iedereen nog wie je bent en waarom ze met jou hun toekomst willen delen?

Creatieve workshops gebaseerd op visueel denken en storytelling zijn hier heel geschikt voor. De case WSD is hier een goed voorbeeld van. Samen met deze opdrachtgever hebben we middels enkele sessies een zorgvuldig samengestelde jaarkalender opgesteld.

Jubileum organiseren: bepaal je doelstellingen

Bepaal je doelstellingen. En doe het smart. Maak dus onderscheid tussen harde, meetbare doelen en zachte doelen, zoals trots, waardering en saamhorigheid. Wat moet het bedrijfsjubileum uiteindelijk opleveren?

Bepaal het budget voor het te organiseren jubileum evenement

Hoeveel mag het kosten? Je kunt pas bepalen hoe groots je uit wilt pakken, wanneer je weet wat je budget is. Hoe transparanter je hierover bent, hoe gemakkelijker je de mogelijkheden vindt om je doel te kunnen bewerkstelligen.

Ontkurk de campagne!

Heb je er wel eens bij stil gestaan dat je een bedrijfsjubileum niet ‘alleen maar’ met een eenmalig jubileumevenement kunt vieren? TIP! Daar komt die campagne dus om de hoek kijken. Denk eens aan een zorgvuldig samengestelde activiteiten- en evenementenkalender voor het hele jubileumjaar, waarbij je de organisatie volledig opnieuw onder de aandacht brengt bij diverse doelgroepen (vb: bekijk deze case). Ik geloof dat een jubileumevenement al start voor het begin en niet stopt aan het eind. Voorbeelden uit onze praktijk?

Relevante activiteiten gedurende het gehele jubileumjaar; al dan niet gekoppeld aan reeds bestaande marketing/communicatie plannen. Een op maat gemaakt jubileumlogo en animatie (vb: bekijk deze case). Een countdown getoond op grote schermen, wat in het voortraject al voor de nodige reuring zorgt en het jubileumverhaal tot leven wekt. Uiteenlopende vormen van live entertainment op maat. Er is veel mogelijk!

Zorg dat het jubileum onder je doelgroep leeft, creëer enthousiasme en geestdrift door als bij een advents-kalender elke keer weer een nieuw vakje te openen. Laat het jubileumjaar sprankelen en tel af tot D-day. Je zult verrast worden door het effect wat dit teweeg brengt.

‘Bring your story live.’ Creëer de doorvertelfactor!

Wie zijn jullie? Een jubileum biedt bij uitstek de gelegenheid om hier eens goed voor te gaan zitten. Welke boodschap wil je uitzenden? Wat is je verhaal? Hoe vertaal je dat naar het eventconcept en je campagne? Het vereist veel creativiteit, maar je moeite betaalt zich overvloedig terug wanneer je verhaal klopt en alle componenten uiteindelijk één geheel vormen. Dan heb je iets unieks in handen, waarover nog lang gepraat gaat worden.

Communiceer. Om meer uit een jubileum te halen, pleit ik voor een veelzijdig communicatietraject. Social media en andere online kanalen, bieden zich hier uitstekend voor. Maar ook live valt er veel te communiceren, op de meest uiteenlopende manieren (zie ook ‘save the dates’). Plan alles goed in en laat niets aan het toeval over.

Om je te helpen heb ik een uitgebreid stappenplan voor je uitgewerkt in het visiedocument. Doe er je voordeel mee: je krijgt namelijk maar eens kans om een jubileum succesvol te organiseren!

Meer uit je jubileum halen? Plan een vrijblijvende brainstormsessie!

Plan een brainstormsessie